Să salvăm Cimitirul Evreiesc din Tîrgu Frumos!

Aseară (vineri), mai mulţi voluntari ne-au anunţat că nu mai pot veni la activitatea de curăţare pentru că e sărbătoare. Rămăsesem doar 4 pe listă. A face curăţenie într-un cimitir, monument istoric abandonat, cu multe drame în spate, în opinia noastră, a celor care am ales să venim, nu este un păcat!

 Dar la ora 10:00, am avut parte de o surpriză. Doamna dirigintă, Delia Grebinişan, a venit împreună cu 16 elevi să ne ajute! Apoi, copiii din împrejurimile cimitirului, au venit şi ei. În 3 ore am mai curăţat 5% din cimitir. Mai este mult de lucru şi din păcate ne lipsesc echipamentele necesare. Am fi reuşit să facem mult mai multe dacă am fi avut o drujbă şi un echipament de tuns iarba. Dacă aveţi astfel de echipamente, vă rugăm şi vă aşteptăm cu drag să vă alăturaţi echipei de voluntari. Luni, o să realizăm o nouă acţiune, elevi şi profesori de la Şcoala Specială "Trinitas" şi de la Şcoala "Garabet Ibrăileanu" ne-au promis că se vor implica în acest proiect!

E atât de trist ce se întâmplă în cimitir. Sunt zeci de ani de când nu a mai fost curăţat, iar multe dintre pietrele căzute sunt fie blocate de tulpinile plantelor sălbatice, fie extrem de deteriorate, fie nu se văd din cauza buruienelor. 

Cimitirul Evreiesc trebuie salvat de la distrugere!

Locul e plin de energie, de poveşti nespuse, de mister, de o frumuseţe aparte. În timpul lucrărilor am discutat şi despre istorie, despre cel de-al doilea război mondial, despre nazism, pogrom, iar copiii şi tinerii, spre surprinderea noastră, au făcut cu drag curăţenie, spunându-ne că vor veni şi luni.

Cimitirul Evreiesc ne-a impresionat, mai ales că reacţiile comunităţii evreieşti sunt pe măsură. Gândiţi-vă cum ar fi fost ca bunicii şi rudele noastre să fie într-un cimitir abandonat, la care cu greu am fi putut ajunge şi cum ar fi fost să fi murit sufocaţi într-un tren, într-o zi caniculară... 

Activitatea este organizată în cadrul Programului de Voluntariat "Parteneriat pentru Dezvoltare Culturală", program dezvoltat în cadrul Centrului de Voluntariat Tîrgu Frumos, un proiect finanţat de Fondul ONG în România.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se formulează un obiectiv SMART?

Tîrgu Frumos - cele mai importante obiective turistice

Turism în Paşcani